Saturday, June 25, 2011

BERUCAP

haha...dah lama giler x update blog...rindu nk menulis...tp 2 lah kan bizi sgt2...
pada 16/6/2011 Persatuan Siswa Siswi Diploma Perakaunan(PERSIDA) telah mengadakan Accounting Talk...lebih kurang sme lah mcm AGM...cume nme die je lain...aku as Presiden PERSIDA buat pertama kalinya berucap dihadapan ratusan pelajar Dip Perakaunan(DIA)...haha...biasalah bile nk berucap dihadapan rmai org semestinya perasan gemuruh 2 ada...perut dah lah memulas-mulas...seb baik dh sediakan text ucapan...kalu x tau tau nk kata ap...smpai je kat tmpat berucap mmg x pandg audience lah...walaupun aku dh biasa masuk debat,pidato ngan sajak..tp still rse gementar...tp aku buat je mcm pandg2 dorg...aku pndg org2 yang aku knl je...haha.. kat sini aku nk bgi tips mcm ner nk berucap depan  org rmai yang aku dapat dari aman9975.blogspot.com

1. Berdoa dan menarik nafas sebelum memulakan ucapan
- Mohon ketenangan dan keyakinan diri.

2. Berpakaian mengikut suasana
- Penting bagi mengelakkan rasa janggal dan canggung. Kita memerlukan 'keselesaan diri' sebelum berucap. 'Kesilapan' dalam berpakaian akan membuatkan kita rasa pelik, serba tak kena sehingga emosi kita menjadi tidak stabil.

3. Cari wajah audiens yang dapat membantu kita
- Wajah audiens yang mudah tersenyum dan memberi respon yang baik kepada kita contohnya audiens yang mudah mengangguk [bukan ngantuk]. Tetapi ingat, kita berucap di khalayak ramai. Jangan sampai ada audiens terasa mereka diabaikan.

4. Mewujudkan hubungan yang mesra dengan audiens
- Bertanya khabar dan jika ada yang kita kenal, sebutlah nama mereka sebagai penghargaan. Ucapkan terima kasih atas kesudian mereka menghadirkan diri.

5. Gunakan alat bantu
- Penggunaan nota, LCD atau powerpoint membantu kita mengingat isi ucapan dengan baik. Selain menarik perhatian audiens, ia juga menjadikan ucapan kita lebih tersusun sekaligus meningkatkan keyakinan kita.

6. Mengalihkan tumpuan audiens
- Untuk mengurangkan rasa gementar, kita juga boleh menggunakan kaedah pengelibatan audiens dengan meminta mereka melakukan aktiviti ringkas dan dalam masa yang sama kita dapat menenangkan diri.

7. Mengingati kejayaan-kejayaan yang pernah kita kecapi
- Kejayaan-kejayaan tersebut merupakan bukti yang kita mampu menempuh dugaan. Faktor ini sekaligus akan mengingkatkan keyakinan dalam diri kita.

8. Terima hakikat bahawa tidak ada manusia yang sempurna
- Harapan diri yang terlampau tinggi untuk menjadi 'pemidato' yang hebat kadang kala memberi tekanan kepada kita sehingga kita berasa kita tidak boleh melakukan sebarang kesilapan. Jadi, cubalah bersikap bersahaja dan jika berlaku kesilapan, cuba jadikan ia seolah-olah lucu. Bukankah suasana akan menjadi lebih santai apabila audiens dan kita ketawa?

9. Lakukan pergerakan
- Berjalan atau minta izin untuk minum seketika adalah antara gerakan yang boleh mengurangkan rasa gemuruh kita. Tarik nafas dengan panjang. Kajian mendapati dengan menarik nafas secara dalam kita dapat mengurangkan 15% rasa gemuruh.

10. Berikan tumpuan kepada ucapan kita
- Rasa gemuruh juga dapat dikurangkan dengan memberikan fokus kepada mesej yang ingin kita sampaikan. Gunakan beberapa patah kata yang hebat untuk menarik perhatian audiens. Bila audiens memberi respon yang baik, kita akan menjadi lebih bersemangat sehingga lupa untuk takut!

1 comment: